Het is inmiddels al een tijdje geleden, maar het leek me leuk om alsnog iets vertellen over de spellen die ik heb uitgeprobeerd op de Asmodee Retailer Dag nu ze inmiddels langzamerhand ook bij ons binnendruppelen.
TAKE TIME
![]()
De hit van de dag was voor mij overduidelijk Take Time. Aangezien we hier al een uitgebreide review over geschreven hebben, zal ik het hier kort houden: topspel dat ik zo ongeveer aan elk huishouden of groep zou aanraden.
THE HOBBIT: THERE AND BACK AGAIN
Als je mij kent of wat van onze reviews gelezen hebt, dan weet je dat ik over het algemeen geen fan ben van Roll & Write spellen. Ik begon dus niet met heel veel enthousiasme aan The Hobbit: There & Back Again, maar ik moet zeggen dat ze hier een heel slim spelsysteem hebben neergezet. Het boekje is zeer leuk vormgegeven en ik vind het leuk dat op elke pagina het spelletje weer anders is. Effectief krijg je hier dus meerdere, prima herspeelbare Roll & Writes voor de prijs van één.
Dit spel geeft daarnaast wederom aan dat een Roll (of Flip) & Write bij mij beter werkt als er in ieder geval een extra interactie element in zit. Bij There and Back Again is dat gedaan middels een dice draft (dat ik al leuk vond bij Dinosaur Island: Rawr 'n Write), maar ze hebben ook nog andere trucjes zoals race elementen toegepast om jou een reden te geven om andermans blaadje in de gaten te houden.
STRATEGETI
![]()
Strategeti is zo'n typisch abstract spel dat heel simpel klinkt, maar waar je goed moet nadenken om niet in een doodlopende situatie te komen en zetten moet bedenken die jouw tegenstander onder druk zetten en houden. Elk stuk heeft zijn eigen bewegingsmogelijkheden en het is dus helemaal niet zo eenvoudig om vier van jouw prachtige speelstukken op een rij te krijgen.
COMPILE
Compile is voor mij een interessant concept omdat je ter plekke een deckje bouwt van drie verschillende sets kaarten. Ik hou er altijd van om, binnen dezelfde regels, hele nieuwe dingen uit te proberen, dus Compile sluit daar goed bij aan. Nu heb ik het maar één keer kunnen proberen, maar een vlugge blik op alle ongebruikte kaarten was al voldoende om mij ervan te overtuigen dat ik dit spel in de collectie wil hebben om meer combinaties te proberen.
BRICK LIKE THIS!
![]()
Ik ben al sinds kleins af aan dol op Lego, dus Brick Like This! intrigeerde mij zeker, ondanks dat ik vermoedde dat het meer gericht is op kinderen. Dat laatste leek ook te kloppen toen ik met mijn teamlid vrij makkelijk de moeilijkste opdrachten kon voltooien voordat onze tegenstanders ons in de problemen konden brengen. Toen ontdekte ik echter dat er nog kaartjes in de doos zaten waarmee je het proces veel uitdagender kunt maken. Sindsdien heb ik het spel met volwassenen en met kleine kinderen gespeeld en vind ik het een leuke aanwinst in mijn collectie.
CONCLUSIE
Zoals je kunt zien, was het een leuke dag en heb ik me uitstekend vermaakt. Er waren een aantal leuke verrassingen voor mij bij. Ik had namelijk van sommige spellen van te voren niet veel verwacht. Van anderen had ik zelfs niet gehoord. Hopelijk heeft dit overzicht voor jullie een soortgelijk effect en vinden jullie zo enkele pareltjes voor jullie eigen collectie of als cadeautje voor anderen.
~ Matthias
Onlangs mochten we Take Time uitproberen op de retailerdag van Asmodée NL. Zij waren erg enthousiast, maar wat vonden wij?

In Take Time werken de spelers samen om twaalf kaarten bij de zes segmenten van een klok te leggen. Er zijn twee sets kaarten (blauw en wit) genummerd van één tot twaalf. Je plaatst dus in elk spel maar de helft van de kaarten en de rest doet dit potje niet mee. Voordat de spelers hun kaarten oppakken en bekijken, mag worden overlegd om tot een plan te komen. Zodra je echter je kaarten hebt gezien, mag dit niet meer.
De kaarten worden vervolgens in principe gesloten gespeeld, maar gelukkig mag de groep meestal een aantal kaarten open spelen om toch wat extra informatie te delen. Zodra alle kaarten gespeeld zijn, worden ze onthuld en wordt de klok beoordeeld. Hierbij moeten in ieder geval de (opgetelde) waardes van de kaarten bij de segmenten oplopend zijn om te winnen. Elke klok heeft echter zijn eigen extra regels waaraan voldaan moet worden om de klok te winnen. Er zijn in het spel tien hoofdstukken van elk vier klokken te ontdekken.
Als je alle klokken opgelost hebt, is er een refresh pack voor nog meer variatie. Elke klok is echter volledig herspeelbaar en je hoeft ze niet in volgorde te (her)spelen.
|
Matthias Toen ik Take Time op de retailerdag probeerde, wist ik al dat Martha het ook heel leuk zou vinden. Het is leuk om te lezen dat het zelfs deze verwachtingen ruimschoots overtroffen zijn. :) Hoewel ik het niet voor elkaar heb gekregen om Take Time 70x te spelen in 1,5e week tijd, heb ik al wel voldoende gezien om oprecht te kunnen zeggen dat dit spel een plaats heeft in vrijwel iedere spellenkast. Het zo'n ontzettend simpel, maar goed werkend, concept dat je je direct afvraagt waarom het nog nooit eerder is gedaan. Dat is vaak een teken van toekomstige klassiekers. Sinds Sky Team ben ik een fan van coöperatieve spellen waarin je een plan mag overleggen, maar alleen voordat je gezien hebt waarmee je dit plan moet uitvoeren. Dit is een hele leuke mix van open communicatie en communicatie restrictie die niet zo 'gamey' aanvoelt als communicatie restricties in andere coöperatieve spellen. In tegenstelling tot Sky Team, kun je Take Time echter met meer dan twee spelers spelen, waardoor ik verwacht dat ik Take Time nog veel vaker op tafel ga krijgen. Ik kijk er al naar uit.
|
|
Martha Dit is zo verslavend! Eén potje duurt vijf tot tien minuten en nodigt erg uit om het nog eens te proberen als het niet gelukt is, of verder te gaan met 'nog eentje dan' als het wel gelukt is. We hebben hoofdstukken één tot vijf ondertussen uitgespeeld en ze weten erg leuke dingen te verzinnen om het elke keer weer uitdagend te maken. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de rest van de hoofdstukken en het refresh pack. Take Time werkt prima met twee, drie en vier personen. Bij elk spelersaantal worden de twaalf kaarten evenredig verdeeld onder de spelers, maar met z'n tweeën krijg je eerst maar vier kaarten te zien en pas als je je eerste twee kaarten gespeeld heb, pak je de rest op. Dit werkt heel soepel om te zorgen dat je niet teveel kennis hebt vanaf het begin. We hebben het eerste hoofdstuk met drie verschillende groepjes gespeeld en ik zou het zo nog vaker spelen. Doordat de kaarten anders verdeeld worden en iedereen de puzzel anders aanpakt, had ik nooit het gevoel dat het saai was omdat ik de opdracht al kende. Kortom: dit spel werkt zeer goed voor mij! |
~ Matthias & Martha
Stonespine Architects was initieel een beetje aan ons voorbij gegaan, maar de enthousiaste reactie van een klant zorgde ervoor dat we het spel eens beter gingen bekijken. Hadden wij daarna dezelfde enthousiaste reactie?
In Stonespine Architects bouwen de spelers in vier jaar tijd een eigen kerker die ze zo goed mogelijk inrichten om de gekozen helden van Koningin Amalia te kunnen verslaan. De speler die dit het beste doet zal de Meesterarchitect worden en het spel winnen.

Elke ronde bouwen de spelers één rij van vier kamers in hun kerker. Ze doen dit door telkens een kamerkaart uit hun hand te kiezen en dan de rest van hun kamerkaarten aan hun buurspeler door te geven. Uit de kaarten die ze vervolgens van hun eigen buur ontvangen, kiezen ze weer een kaart, enz. De keuze van de kamerkaart wordt vooral beïnvloed door de doelkaart die aan het begin van het spel wordt neergelegd, hun eigen geheime blauwdrukkaart en de beschikbare uitdagingskaarten die elke ronde worden opengedraaid. Deze kaarten geven namelijk aan waar en hoe je punten verdient als jouw kamers de gewenste elementen tonen. Zo kun je bijvoorbeeld punten verdienen voor het hebben van de juiste valstrikken, de meeste goblins, etc.

Als iedereen vier kamers heeft gekozen, dan wordt de ronde afgesloten met het aanschaffen van fiches waarmee je extra elementen aan kamers kunt geven of doorgangen kunt maken in muren die je paden blokkeren (dit is belangrijk voor de eindtelling). De hoeveelheid goud die je te besteden hebt, worden grotendeels bepaald door de munten die onderaan de kaarten staan van je net gebouwde rij kamers. Dat is dus nog een element waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van de kaarten. Als een speler stopt met goud uitgeven, dan mag hij één van de beschikbare uitdagingskaarten kiezen die voor hem het meeste punten op zal leveren. Het kan dus ook nuttig zijn om vroeg te passen.
Na vier ronden bestaat ieders kerker uit een grid van 4x4 kamers en wordt de eindscore bepaald. Daarbij wordt gekeken wie het meeste goud over heeft en wie het beste scoort voor de doelkaart om bonussen te verdienen. Vervolgens zal elke speler zijn eigen kerker beoordelen op basis van zijn verzamelde uitdagingskaarten, zijn geheime blauwdrukkaart en hoeveel kamers bereikbaar zijn vanaf de in- en uitgang van de kerker. De speler die daarna de hoogste score heeft behaald, wint het spel.
|
Matthias Stonespine Architects was voor mij een leuke verrassing. Ik ben normaal niet zo van het opbouwen op jouw eigen eilandje, maar in dit spel is er voldoende interactie omdat je strijdt voor hetzelfde doel, kamerkaarten doorgeeft aan jouw tegenstanders en graag de juiste uitdagingen wilt bemachtigen voordat iemand anders ze voor je neus wegpikt. Het is dus ten allen tijde zinvol om te kijken waar jouw tegenstander(s) mee bezig zijn. Daarnaast vind ik het spel erg soepel wegspelen. Er zijn weinig regels en het spelmateriaal is behulpzaam om jouw weg te vinden. Zo vind ik het bijvoorbeeld een enorm leuke vondst dat onderaan de kamerkaarten staat hoeveel goud ze opleveren en dat je dit met de volgende rij kaarten bedenkt omdat het niet meer relevant is. Hierdoor blijft het spel overzichtelijk en kun je je volledig focussen op de puzzel die je probeert op te lossen en hoe je kunt voorkomen dat jouw tegenstander dat beter doet dan jij. Dankzij deze positieve punten en het leuke thema, zal dit spel zeker nog lang in mijn collectie blijven en vaak tevoorschijn komen. |
|
Martha Aangezien ik wel ben van opbouwende spellen en het prima vind om dat op m'n eigen eilandje te doen, leek het me meteen leuk om dit spel eens te proberen. De draft is interessant en met twee spelers gooi je ook nog een extra kaart weg, voordat je jouw kaarten doorgeeft aan je tegenstander (met een extra kaart van de stapel). Dit zorgt er niet alleen voor dat je niet je eigen kansen hoeft te vergooien als je een kaart wilt weghouden van je tegenstander, maar ook dat je meer kaarten van de stapel te zien krijgt. In ons potje had ik niet het idee dat eerder passen heel interessant was, omdat de fiches die je kunt kopen heel handig zijn. Ik kan me echter voorstellen dat dit in een meerspelerspel interessanter wordt, omdat er meer concurrentie voor zowel die fiches als de doelen waaruit je mag kiezen als je gepast hebt. Uiteindelijk had ik een leuke kerker gebouwd, die precies voldeed aan mijn blauwdruk en de meeste goblins had (ons algeme doel). Helaas kon je niet verder dan de eerste kamer vanaf de deuren naar binnen, want ik was een beetje uit het oog verloren dat dat ook nog moest... Kortom, dit spel werkt goed voor mij en ik zou het graag vaker spelen. |
~ Matthias & Martha
King of Tokyo Duel is een nieuwe versie van de moderne klassieker King of Tokyo die speciaal ontwikkeld is voor 2 spelers, maar zijn ze daarin geslaagd?
In King of Tokyo Duel gooi je, net zoals in King of Tokyo, maximaal drie keer met de speciale dobbelstenen en moet je daarna het eindresultaat van jouw worp uitvoeren. Geworpen klauwtjes laten je ook hier schade doen aan jouw opponent. Als je daarmee het levenstotaal van hen naar 0 weet te krijgen, dan win je direct het spel. Verloren levens kunnen echter terugverdiend worden met geworpen hartjes. Tenslotte geven bliksemschichtjes je energieblokjes waarmee je aan het einde van de ronde kaarten kunt kopen die je eenmalige of permanente krachten geven.
Tot zover heel herkenbaar, maar er zijn ook een aantal nieuwe symbolen die uniek zijn voor de Duel versie. Zo heeft elk monster nu een eigen speciale kracht die je kunt activeren met geworpen uitroeptekens. De belangrijkste wijziging is echter de roem en verwoesting symbolen die het puntensysteem van het originele spel vervangen. Een reeks van deze symbolen laat je de pion op het betreffende spoor jouw kant op trekken. Je wint meteen als je ooit één van deze pionnen helemaal aan jouw kant krijgt of beide pionnen minstens halverwege jouw kant op hebt gekregen.
Ook het kaartensysteem is enigszins op de schop genomen. Veel kaarten geven je, naast hun primaire effect, ook een zogenaamd buzzfiche waarmee je de roem- en verwoestingssporen kunt aanpassen. Zo kun je bijvoorbeeld extra stappen op een spoor introduceren aan de kant van jouw tegenstander of leuke bonussen aan jouw kant. Een kleinere aanpassing is dat je nu een gratis energieblokje krijgt als je geen kaart koopt, waardoor je toch langzamerhand steeds dichterbij komt bij de kaart die je eigenlijk wilt hebben.
|
Matthias King of Tokyo is één van mijn favoriete chaotische spelletjes voor grotere groepen, maar ik moet toegeven dat het met twee spelers niet het beste spel is. Ik werd dan ook enthousiast van de aankondiging van King of Tokyo Duel. Dit enthousiasme werd alleen maar groter toen ik de regelwijzigingen las. Eindelijk zijn de monsters niet allemaal hetzelfde en wordt het iets makkelijker om kaarten te kopen. Tevens leek het sporensysteem een goede vervanging te zijn voor het puntensysteem en vond ik de toevoeging van de buzzfiches erg creatief gevonden. Helaas moet ik echter constateren dat ik dit enthousiasme niet echt kon vasthouden tijdens het spelen. De nieuwe regels werken prima, maar ze leggen daardoor des te meer bloot hoe willekeurig de basis van King of Tokyo is. Dit is niet zo erg als je met meer spelers speelt, maar zelfs met twee spelers kun je in het origineel de willekeur makkelijker accepteren omdat je van te voren weet dat het onzinnig gaat zijn. Omdat King of Tokyo Duel speciaal ontwikkeld is voor twee spelers, verwacht je echter meer controle te hebben dan dat er inherent in het basissysteem van het spel zit. Daardoor zul je onherroepelijk een aantal keer het gevoel krijgen dat je allerlei dingen gemanipuleerd hebt, maar het uiteindelijk allemaal niets uitmaakte voor het eindresultaat. Hierdoor moet ik helaas tot de conclusie komen dat King of Tokyo Duel in principe beter is dan King of Tokyo met twee spelers, maar dat ik in beide gevallen liever iets anders speel als we met z'n tweeën zijn. Bijvoorbeeld Agent Avenue met de uitgebreide regels is een goed alternatief waar ik dan meer plezier uit haal in dezelfde tijd. Het is alleen jammer dat dat spel geen vechtende titanische monsters heeft. ;)
|
|
Martha Helaas moet ik me bij Matthias aansluiten, King of Tokyo Duel werkt niet voor mij, om eigenlijk dezelfde redenen. Ik had zelfs meteen hetzelfde andere spelletje in gedachten dat ik dan liever zou spelen (Agent Avenue). Waarschijnlijk is het belangrijkste verschil dat ik ook geen groot fan ben van King of Tokyo, wat ik best af en toe speel met de juiste groep, maar dan meer als chaotisch tijdverdrijf dan voor het spelmechanisme. Ik had dus niet de hoge verwachting van het spel die Matthias van te voren had. Bij King of Tokyo Duel zorgden de extra, op zich prima in elkaar zittende, mechanismen ervoor dat voor mij juist de choas extra naar voren kwam, maar niet op een fijne manier. Waar ik bij King of Tokyo kan accepteren dat het vrij willekeurig en geluksafhankelijk is, stoor ik me daar bij King of Tokyo Duel aan.
|
~ Matthias & Martha
Mega Vega is een kaartspelletje in een klein doosje dat er door het leuke uiterlijk om vraagt om eens geprobeerd te worden. Dat hebben we dus gedaan!

In het spel zijn er verschillende groentes die een bepaalde waarde hebben op de markt. Elke ronde worden er een aantal kaarten opengelegd zodat er één meer is dan het aantal spelers. Elke speler kiest vervolgens één kaart om aan zijn verzameling toe te voegen.
De kaart die overblijft bepaalt welke groente(s) op de markt in waarde stijgen. Als een groente echter boven het hoogste getal uitstijgt, crasht de markt voor deze groente en begint de waarde van die groente weer bij nul.
Na zes ronden bepalen de spelers de waarde van hun verzamelde groentes op basis van de actuele markt en degene met de hoogste waarde wint het spel.
|
Martha Ik ben normaal niet zo van de aandelenspellen en Mega Vega is precies dat, puur aandelen (groentes) verzamelen en de prijs beïnvloeden. In het Engels heet het spelletje vast niet voor niks Vegetable Stock. Maar doordat het hier het hele spel is en het er leuk uitziet en vlot speelt, heb ik me prima vermaakt met dit spelletje. Hoewel ik het maar één keer geprobeerd heb, denk ik dat er genoeg inzit om leuk te blijven na meerdere potjes. De overweging tussen wat je graag wilt hebben en welke prijzen je wilt laten stijgen (of juist crashen) is interessant, maar niet zo lastig dat het spel stilvalt.
|
|
Matthias Mega Vega is echt zo simpel uit te leggen als het klinkt en de speelduur van 15 minuten is ook niet gelogen. Juist daardoor is het zo knap dat dit spel ook interessant blijft na meerdere keren spelen. Mocht je er toch op uitgekeken raken, dan kun je nog de varianten proberen voor een turbulentere markt en/of weersinvloeden. Voor mij valt dit spelletje een beetje in dezelfde categorie als Love Letter en Gesjaakt omdat je deze spellen werkelijk met iedereen kan spelen. Kortom: Mega Vega is een goede (groente)snack voor tussendoor!
|
~ Matthias & Martha
De 'span' familie heeft na Wingspan en Wyrmspan een derde lid gekregen: Finspan. Na vogels kijken en draken huisvesten, duik je nu de zee in om vissen te spotten. Waar past Finspan in het rijtje, en vooral: is het een leuk spel?

Net als in Wingspan en Wyrmspan speel je in Finspan kaarten op jouw spelersbord en probeer je daarmee je acties te verbeteren of éénmalige inkomsten te krijgen. Je spelersbord heeft drie kolommen waarin je de viskaarten kunt spelen. Sommige vissen hebben een voorkeur hebben voor een bepaalde kolom, maar de meeste hebben vooral een voorkeur voor een diepte (licht, schemer of donker).
Het spel bestaat uit vier weken (rondes), waarin je telkens een duiker inzet om viskaarten te spelen of laat afdalen in één van de kolommen. Deze kolommen laten je nieuwe kaarten trekken, eieren leggen (kuit schieten), eitjes uit laten komen en de jonge visjes tot scholen vormen. Aan het eind van elke week krijg je punten voor een (vooraf bekend) doel van die week, waarbij aan het eind van de vierde week altijd de 'eind van het spel'-eigenschappen van je gespeelde viskaarten afgaan.
|
Martha Finspan ziet er leuk uit en speelt makkelijk weg. De opties zijn overzichtelijk en je kunt eigenlijk altijd wel aan de dingen komen die je nodig hebt. Dit zorgde er helaas bij mij voor dat ik het niet zo spannend vond. Net als bij Wingspan kwamen de mogelijkheden die de gespeelde viskaarten geven, vooral overeen met wat je sowieso krijgt als je de kolom activeert waarin ze liggen. Hierdoor heb ik nooit echt het gevoel dat ik iets gaafs voor elkaar heb gekregen of een heel slimme combo heb gevonden. Wyrmspan gaf me dat gevoel wel, doordat je met de grotten en het gildebord kan zorgen dat je net dat extra dingetje krijgt wat je nog nodig had, zonder daar een hele actie aan te wijden. Van de drie spellen is Finspan in mijn optiek het meest toegankelijk, daarna Wingspan en Wyrmspan is het meest een spel voor veelspelers. Finspan werkt niet supergoed voor mij, maar ik zou het niet erg vinden om mee te doen als iemand anders het voorstelt. Van de drie spellen blijft Wyrmspan mijn favoriet. |
|
Matthias Finspan is een spel dat duidelijk op het Wingspan systeem gebaseerd is maar alles net even makkelijker maakt. De regels en de speelduur zijn wat korter, de kaarten zijn wat overzichtelijker en je kunt ze wat vrijer plaatsen om soms toch iets voor elkaar te krijgen zonder dat je daarbij verplicht de betreffende kolom hoeft te activeren (een punt waar Martha en ik dus een andere ervaring bij hebben). Ook ik vind dat het nettoresultaat van deze wijzigingen het spel wat minder spannend maakt dan Wingspan, dus ik zal mijn geliefde Wingspan zeker niet inruilen voor Finspan. Ik hou Finspan echter zeker wel in de collectie, omdat ik het een heel goed spel vind om met mensen te spelen die nog niet zoveel spelletjes gespeeld hebben of niet zo vaak spelletjes spelen. Wingspan wordt namelijk in mijn optiek vaak ten onrechte neergezet als een zeer goed 'gateway' spel, omdat ik denk dat veel ervaren spelers onderschatten hoe lastig het is om elke (unieke) kaart goed lezen EN combinaties te bedenken terwijl je de regels van het spel nog aan het leren bent. Beginnende spelers kiezen daarom in hun eerste spel vaak zomaar iets uit dat geen synergie heeft met wat ze al hebben liggen en komen daardoor nauwelijks vooruit. Dat kan er al snel toe leiden dat de speelervaring niet is wat ze ervan gehoopt hadden. Finspan heeft uiteraard ook allemaal unieke kaartjes, maar klikt veel sneller omdat deze kaartjes simpeler zijn en veel vrijer te plaatsen zijn. Hierdoor kunnen nieuwe spelers al vrij vroeg focussen op WAT ze willen doen in plaats van HOE ze het moet doen. Alle verschillende kaartjes zorgen er vervolgens voor dat meer ervaren spelers zich niet gaan vervelen terwijl de beginners dit uitvogelen. Ik ben het dan ook niet eens met de mensen die roepen dat er geen derde 'span' spel nodig is omdat er al Wingspan is voor beginners/familie en Wyrmspan voor ervaren spelers. Ik denk dat ze nu een veel betere verdeling hebben met deze drie titels. Daarnaast brengt elk van deze spellen duidelijk een ander gevoel naar voren. Martha zou bijvoorbeeld Wingspan echt liever niet meer spelen, maar heeft zich wel vaak vermaakt met Wyrmspan. Voor mij ligt daarentegen de keuze duidelijk bij Wingspan, maar beide andere titels zijn ook prima te spelen en benader ik ook heel anders. Dat zie ik als een duidelijk teken dat deze spellen zeker allemaal het proberen waard zijn, zelfs als je het gebruikte systeem in één van deze titels niet leuk vond. |
~ Matthias & Martha
Ik heb het er al meerdere keren over gehad dat Nexus Ops één van mijn favoriete spellen is, dus het leek me een goed idee om eens op te schrijven waarom dat het geval is en ik zojuist de 3e editie van Renegade Games heb aangeschaft.
Nexus Ops is het type spel waarbij je legers over een landkaart verplaatst om gebieden te veroveren waardoor je meer legers krijgt, enz. Denk aan Risk, maar dan vele malen interessanter en leuker. De eenheden in Nexus Ops bestaan namelijk uit verschillende types die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben. Zo zijn er bijvoorbeeld menselijke soldaten die nauwelijks iets kunnen raken en niet op alle terreinen kunnen opereren, maar wel goedkoop zijn en grondstoffen (Rubium) kunnen delven. Aan de andere kant van het spectrum heb je krachtige draken die bijna niet kunnen missen, vuur in naburige gebieden kunnen spuwen en over andere eenheden kunnen vliegen. Helaas kosten die ongeveer de hele Rubium opbrengst van een beurt. Daartussenin vind je nog vier andere eenheden die sterker worden in bepaalde gebieden, sneller kunnen bewegen, eventueel kunnen delven, enz. Alle eenheden vechten ook in een bepaalde volgorde, waardoor de samenstelling van jouw legers zeer belangrijk is.
Alleen het grootste of beste leger opbouwen is echter geenszins een garantie dat je gaat winnen. Alle spelers hebben namelijk geheime missies in hun handen die ze moeten voltooien om punten te scoren. Je hoeft dus niet alle gevechten te winnen, maar alleen die gevechten die voor jou belangrijk zijn. Daarnaast moet je constant oppassen dat je niet situaties creëert waarin je de tegenstander makkelijk punten laat scoren, want voor je het weet heeft iemand de benodigde 12 punten verzameld om het spel te winnen.

Iets anders waar je voor op moet passen, is dat een enkele speler niet te lang het middelste gebied (de Monolith) moet controleren, want dan krijgt deze speler elke beurt actiekaarten die hem enorm kunnen helpen in gevechten en andere situaties. Hierdoor kunnen ze sneller en gecontroleerder hun missies voltooien en flinke sprongen maken naar de winst.
Nexus Ops is net voor de derde keer uitgegeven. Het origineel had een heel unieke look met halfdoorzichtige Glow-in-the-Dark miniaturen, maar was geen enorm succes omdat het vooral op de mass-market verkooppunten was gericht en het spel veel te uniek en complex is om naast Risk verkocht te worden. Fantasy Flight Games probeerde het daarna met een serieuzer uitziende 2e editie die allerlei interessante varianten had, maar de unieke look van het origineel miste. De 3e editie heeft de originele miniaturen in ere hersteld en de tegels en kaarten verbeterd ten opzichte van de eerste editie. Daarnaast heeft deze editie ook de leuke varianten uit de 2e editie, dus dit is met recht de ultieme editie te noemen.
|
Matthias Een andere belangrijke reden is dat dit spel een opbouw kent als geen ander. In het begin verplaats je jouw eenheden in onontdekte terreinen waar je mijnen en andere nieuwe eenheden vindt die je volgende beurt meteen kunt gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je al direct na de eerste beurt elkaar in de haren zult vliegen om de laatste onontdekte tegels te claimen en andermans mijnen te veroveren. Er is in dit spel dus geen sprake van beurtenlang opbouwen voordat je een keer een gevecht begint. De laatste reden waarom dit spel me zo aanspreekt, is hoe belangrijk de Monolith in het midden is. Iedereen wil daar staan om de gewilde actiekaarten te verkrijgen. Als je daar echter teveel op focust, dan moet je bijna onherroepelijk de troepen in de achterliggende gebieden aan hun lot overlaten en kan iemand anders daar weer eenvoudiger mijnen veroveren en punten claimen door jou aan te vallen. Dit, in combinatie met het feit dat spelers telkens meer nieuwe geheime missies krijgen, zorgt voor een enorm dynamisch spel waar je nergens veilig bent en defensief spelen vaak tot verlies lijdt. Ik raad Nexus Ops al langer aan voor mensen die het wel leuk vinden om aan tafel te strijden met andere spelers, maar het was erg moeilijk verkrijgbaar. Nu is er dus geen excuus meer om dit niet aan jouw collectie toe te voegen als mijn beschrijving je ook maar enigszins leuk in de oren klinkt. ;) |
~ Matthias
Dit jaar waren we heel druk geweest om zoveel mogelijk nieuwe spellen aan te maken voor de beurs in Essen. Omdat ik daardoor al zoveel spellen had gezien (en zelfs al een aantal had voorbesteld), ben ik dit jaar maar één dag gegaan Hieronder vind je mijn ervaringen met de spellen die rondom Spiel hun debuut beleefden.
ARCS
Van Arcs verwacht ik heel veel sinds ik de review van Shut Up and Sit Down heb gekeken en ik kan niet wachten tot we deze binnenkort gaan spelen. Mijn intentie is om daarna een uitgebreidere Games@work te schrijven over dit spel.
ANDROMEDA'S EDGE
Andromeda's Edge trok mijn aandacht nadat ik Apiary had gespeeld. Eén van de leukste aspecten van dat spel was namelijk dat je jouw arbeiders op tegels in jouw korf inzet tijdens het terughalen van het speelbord. Het thema van ruimtebijen werkte echter net niet voor mij. Toen ik zag dat Andromeda's Edge ook een dergelijk mechanisme heeft, maar met 'echte' ruimteschepen en meer interactie (zoals gevechten tijdens worker-placement), wist ik meteen dat ik dit spel moest proberen.

Zoals je op de foto kunt zien, is Andromeda's Edge zo ongeveer de definitie van veel. Veel componenten, veel subsystemen en veel regels. Dit kan er toe leiden dat ik op een gegeven moment de draad kwijt raak (bij missende cohesie tussen de subsystemen) of de interesse verlies (als het niet veel uitmaakt welke van de subsystemen je precies manipuleert). Andromeda's Edge behoudt de cohesie omdat de meeste zaken verbonden zijn aan de vijf tracks. Ik moet echter ook eerlijk toegeven dat het thema mij hierbij helpt. Het feit dat je vaak leuke effecten aan elkaar kunt rijgen, zorgt ervoor dat ik tijdens het spelen vol interesse naar alle aspecten van het spel blijf kijken.
LORD OF THE RINGS: DUEL FOR MIDDLE-EARTH
Ik kan heel kort zijn over The Lord of the Rings: Duel for Middle-Earth. Als je 7 Wonders: Duel leuk vindt, dan zou ik zeggen dat het bijna gegarandeerd is dat je deze ook leuk vindt. Het grootste verschil is dat bij Duel for Middle-Earth de winnaar meestal aangewezen zal worden op basis van één van de alternatieve wincondities en niet op punten. Verder is de productie van Duel for Middle-Earth ook een stapje hoger dan bij 7 Wonders Duel.
![]()
VERY BAD LANDS: T-REX
Op de beurs zelf was Very Bad Lands: T-Rex het eerste spelletje dat ik probeerde. In dit simpele kaartspelletje moet je met zeer beperkte informatie proberen in te schatten of je jouw kaart beter kunt houden of deze beter kunt omruilen met die van iemand anders. Deze keuze kun je eigenlijk alleen maken als je alle bestaande kaarten kent EN als je het gedrag van jouw medespelers een beetje kunt voorspellen. Als je dit dus voor het eerst speelt op een beurs met 2 wildvreemden, dan werkt het simpelweg niet zo goed.
SEASIDE
Het tweeede spel dat ik probeerde was Seaside. Dit is een grappig push-your-luck spel waarbij je een houten tegeltje trekt en vervolgens kiest met welke kant je deze naar boven legt. Afhankelijk van deze keuze wordt de tegel beschikbaar voor iedereen en mag je nog een tegel trekken of komt de tegel in jouw persoonlijke voorraad en mag je geen tegels meer trekken. Het spanningspunt van het spel is dat tegels in jouw voorraad andere tegels uit de zee vissen en hiervoor scoren. Als je dus maar tegels blijft trekken, maar ze uiteindelijk zelf niet kunt pakken, dan geef je de andere spelers kansen om grote hoeveelheden punten in één keer te scoren.
RAPTOR RACE
De stand van Raptor Race trok vooral de aandacht door het fraaie bewegende raptor standbeeld dat er stond. Van het spel zelf had ik niet zoveel verwacht omdat het duidelijk op kinderen gericht is. Ik werd echter aangenaam verrast door het spel.
Het is een zeer vlot racespel waarbij je op een Yathzee-achtige wijze probeert een zo gunstig mogelijk dobbelresultaat te krijgen voor de verplaatsing van de Raptors die scoren volgens jouw geheime opdracht. Daarbij kun je een paar leuke trucs toepassen die slim gebruik maken van boostvakjes en terrein. Hierdoor is het een licht spel dat heel geschikt is voor kinderen, maar hoef je je als volwassene zeker niet te vervelen.

NATURE
Nature is een opvolger van Evolution en ziet er fantastisch uit. Helaas lijken de veranderingen het spel vergevingsgezinder en minder gemeen te maken. Dit zal vast veel mensen aanspreken, maar voor mij maakt het dat wat minder interessant.
DUNGEONS OF DORIA
Op aanraden van twee van onze klanten heb ik Dungeons of Doria bekeken. Dit is een 'old school' coöperatieve dungeoncrawler met een zeer duidelijke rollenspelbasis. Het is zeker niet een spel voor iedereen, maar heeft een heel eigen charme die je niet vaak meer ziet. Het meest aantrekkelijke aspect vond ik dat je geen standaard vijanden tegenkomt, maar dat ze allemaal een extra kaart krijgen om ze uniek te maken. Zo moet je anders reageren op een skelet die met een zwaard op je af komt dan op eentje die probeert dingen uit jouw rugzak te stelen. Dit spel raakte uitverkocht op de beurs, maar we gaan kijken of we het in de toekomst voor de winkel kunnen krijgen.
DINO DYNASTY
Dino Dynasty is een spel dat mijn aandacht trok op basis van het thema en de illustraties. De tekeningen zijn namelijk gemaakt door iemand die het favoriete dino boekje van mijn dochter heeft geïllustreerd. Ik heb toen niet eens een demo gespeeld, maar het spel wel meteen besteld. Soms worden keuzes snel gemaakt om vreemde redenen. ;)

FINCA
Op de beurs kreeg ik een demo van de nieuwe versie van Finca. Dit spel had ik jaren geleden voor het laatst gespeeld en het was een verademing om zo'n klassiekertje weer een keer te spelen. Veel interactie, minimale regels en genoeg om over na te denken in een korte speelduur. Dit soort eenvoudige spellen raken tegenwoording volgens mij een beetje ondergesneeuwd en dat is jammer. Ik hoop dan ook dat er weer vaker klassiekers in een verbeterd en kleurrijker jasje uit gaan komen.

KRAKEL-ORAKEL
Eenmaal thuis kreeg ik van een klant de tip dat het spel Krakel-Orakel een heel leuk spel is en ze hebben helemaal gelijk.
Dit leuke partyspel laat de spelers onder tijdsdruk het geheime woord van hun kaartje tekenen op hun bordje. Daarbij worden ze echter creatief uitgedaagd omdat ze alleen mogen tekenen op de afgedrukte stippellijnen. Na het tekenen worden er extra woordkaarten toegevoegd en uitiendelijk moeten de spelers telkens om beurten een woord aanwijzen waarvan ze denken dat die door niemand getekend is. Als je daarbij teveel fouten maakt, dan verlies je het spel.
Dit spel is helaas nu alleen nog maar in het Duits verkrijgbaar. Als dit verandert, dan gaan we zeker aan ons assortiment toevoegen

MINOS: DAWN OF THE BRONZE AGE
Een vriend had Minos: Dawn of the Bronze Age aangeschaft en deze wilde ik wel graag proberen. Ik ben een groot fan van Rurik: Dawn of Kiev van dezelfde designer en Minos gebruikt een soortgelijk actieselectiesysteem.
Dit actieselectiesysteem is nog iets uitgebreider en minder statisch in Minos en dat is een pluspunt voor het spel. De rest van de toevoegingen vond ik echter beduidend minder geslaagd. In isolatie zijn er veel interessante ideeën in het spel verwerkt, maar het is in totaal simpelweg teveel en niet coherent aan elkaar verbonden. Daarnaast heb je op het einde van het spel vrijwel onherroepelijk veel te veel resources tot jouw beschikking, waardoor er geen echte spanning is of je iets voor elkaar kan krijgen of niet. Je moet dan dus allerlei complexe paden doorrekenen om te bepalen of je bij wijze van spreken 30 of 31 punten scoort in deze ronde.
Ik ken heel veel mensen die hier helemaal blij van zullen worden, maar voor mij is dit een duidelijk geval van 'less is more' en hou ik het bij Rurik.

~ Matthias
Voor een spelletjesliefhebber is de beurs in Essen altijd een feestje om te bezoeken. Deze keer ben ik op donderdag geweest en heb ik een heleboel leuke titels gezien en sommige ook nog geprobeerd.

Het eerste spel dat we konden proberen was Valkyries. Dit spel heeft een boek met verschillende speelborden waarop je jouw walkure verzet en monsters aanvalt door kaarten te spelen en deze markeert met dry erase markers. Het boek leert je stapsgewijs de regels waarna je op avontuur kan in een campagne of losse avonturen kunt spelen.
Helaas was de uitleg een beetje warrig, waardoor het spel niet helemaal goed uit de verf kwam, maar het concept is leuk en we hebben ons prima vermaakt.

Harmonies stond al een tijdje op mijn lijstje om eens te proberen en gelukkig was er een tafeltje vrij!
In dit spel kies je telkens een groepje van drie houten schijven om toe te voegen aan jouw landschapsbordje. Je probeert hiermee je landschap zo vorm te geven dat de dieren er willen wonen. De dieren worden voorgesteld door kaarten met daarop voorwaarden, waarvan je er elke beurt één mag kiezen, als je nog niet het maximum aantal kaarten hebt. Je krijgt punten voor de dieren en voor hoe je landschap eruit ziet.
Harmonies speelt lekker weg, de puzzel is leuk en het ziet er fantastisch uit. Ik snap helemaal waarom dit spel populair is.

Dungeon Exit is een puzzelspel wat je solo of met z'n tweeën kunt spelen. Je moet met magnetische polyominostukken een pad maken van de deur, via de sleutel, de kist en het monster naar de uitgang van de kerker. Met twee spelers is het een race wie het eerst de route heeft gemaakt. Speel je alleen, dan is de uitdaging om alle, steeds moeilijkere, niveau's te halen.
Tegen elkaar was niet zo mijn ding, maar de puzzel sprak me wel aan, dus deze mocht mee naar huis om solo te gaan spelen.

Tenslotte nog een spelletje dat we helaas niet op de beurs konden proberen, maar zo leuk klonk dat we het hebben gekocht en ondertussen al meerdere keren hebben gespeeld: Agent Avenue.
In dit spel zijn jij en je tegenstander geheim agenten die in dezelfde wijk wonen en elkaar willen ontmaskeren. Je doet dit door danwel je tegenstander te vangen door op hetzelfde vakje te landen, danwel te zorgen dat je drie codebreakers hebt, of je tegenstander drie daredevils toe te spelen.
In jouw beurt kies je twee van je vier handkaarten om aan te bieden aan je tegenstander. Eén open, de ander gedekt. Je tegenstander moet één van beide kaarten toevoegen aan zijn speelgebied, jij krijgt de andere kaart voor jouw speelgebied. Je eerste kaart van een soort activeert het bovenste vakje links op de kaart, de tweede het middelste vakje en alle volgende kaarten het derde vakje.
Voor extra variatie is er ook nog de zwarte markt, waarbij je als je bij het verplaatsen eindigt op een hoekvakje, je een kaart met een onmiddelijk effect kunt kiezen uit de selectie van drie kaarten, of een kaart met een blijvende eigenschap die de rest van het spel voor jou geldt.
Hoewel bluffen helemaal niet mijn ding is, vind ik dit een leuk spel. De keuze welke kaarten je gaat spelen en welke van de twee je op de kop legt is interessant. De zwarte markt is een leuke toevoeging die ik denk ik altijd zal gebruiken, tenzij het de eerste keer spelen is. Een potje duurt niet lang en nodigt uit voor revanche!
<<Binnenkomende transmissie van Agent Matthias>>
Bluffen is natuurlijk wel helemaal mijn ding, dus na de omschrijving was ik meteen om. Ik had dan ook verwacht dat ik Martha meteen het vuur aan de schenen kon leggen, maar dat bleek in de praktijk toch lastiger. Ik was zo bezig met niet verliezen, dat ik vergat om zetten te doen waarmee ik de winst binnen kon halen. Beide potjes gingen helemaal tot het einde gelijk op, maar toen wist Martha alsnog de winst naar zich toe te trekken. Ik kan dus niet wachten om het nog een keer te proberen, en dan bij voorkeur met de zwarte markt...
<<Einde transmissie>>
Mijn kennismaking met Daybreak was bijna een jaar geleden toen we een prototype mochten bekijken op de retailerdag van Asmodee. Mijn eerste indruk daar was dat het nogal druk op tafel was met het speelbord, spelersborden vol fiches, allerlei stapels kaarten en bakjes met extra fiches die overal stonden. Toen ik het spel echter uitgelegd kreeg, klikte alles al snel op de plaats en begon ik uit te kijken naar de release. Nu het spel uitgekomen is, kunnen we het eindelijk spelen, maar was het ook het wachten waard?
Het doel van de spelers in Daybreak is om de emissie dusdanig laag te krijgen dat de temperatuursstijging teruggedraaid wordt voordat het te laat is. Dat betekent dat ze binnen 6 ronden minder CO2 moeten uitstoten dan de bossen en zeeën op aarde kunnen opnemen. Bovendien moeten ze dat doen voordat de temperatuur met 0,8ºC stijgt, want anders zijn de gevolgen onomkeerbaar.
De spelers doen dit door de controle over te nemen van één van de machten zoals China, Europa, de Verenigde Staten of de rest van de wereld. Middels het spelen van kaarten proberen ze hun emissie te reduceren terwijl ze voldoende energie blijven leveren en hun inwoners beschermen tijdens deze moeizame transitie naar schone energie.
Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar effectief betekent dit dat je alle grijsbruine fiches op jouw speelbord (positie C op de afbeelding) moet zien te verwijderen of moet zien om te zetten naar groene alternatieven. Daarbij moet je blijven voldoen aan de energievraag (B) en beschermingsfiches (D) verzamelen om te voorkomen dat externe crisissen teveel gemeenschappen in jouw bevolking raken (E). Dat laatste is erg belangrijk, want als één macht zijn gemeenschappen onvoldoende beschermt, zal iedereen verliezen.
Dit alles bereik je door kaarten uit jouw hand te spelen en zo stapels te maken met vaardigheden die je helpen. Iedere macht begint met een eigen set van 5 kaarten op tafel die hen de startvaardigheden geven voor deze transitie en het bezweren van crisissen. Elke kaart uit je hand kun je bovenop een stapel leggen om de actie op die kaart beschikbaar te maken. Je kunt hem ook onder een stapel leggen om zijn iconen toe te voegen voor de actie die al bovenop ligt en deze zo krachtiger te maken. Daarnaast zijn er vele acties die vereisen dat je een kaart aflegt om hun positieve effect te krijgen. Dit wordt perfect hieronder geïllustreerd met een actie die je een groene energiecentrale geeft voor elk netwerksymbool. Als je nu één kaart uit jouw hand weglegt, dan krijg je 2 groene energiecentrales, omdat er in totaal 2 netwerksymbolen in de stapel zitten.

Het gebruik van deze kaarten doet iedereen voor zich en simultaan met de andere spelers. Je kunt daarbij uiteraard wel samenwerken dankzij kaarten die je de mogelijkheid geven om andere spelers te helpen of kaarten aan te bieden die jij wellicht minder goed kan gebruiken.
Als iedereen uitgespeeld is, dan tellen de spelers alle grijsbruine fiches op hun speelbord en produceren die hoeveelheid CO2. Elk boom- en zeefiche op het speelbord laten je effectief een CO2 blokje wegstrepen en alles dat overblijft wordt op de thermometer gelegd. Als daarbij een band van de thermometer vol komt te liggen, dan stijgt de temperatuur met 0,1.
Daarna moeten de spelers de gevolgen ondergaan van de temperatuurstijging. Het aantal volle banden bepaalt hoe vaak een dobbelsteen gegooid wordt met negatieve gevolgen voor de planeet. Zo kan er bijvoorbeeld brand ontstaan in het Amazone regenwoud waardoor je bomen verliest en volgende ronde extra CO2 te verwerken krijgt.
Tevens moet je een aantal crisiskaarten ondergaan (wederom op basis van hoeveel volle temperatuurbanden). De onderste crisiskaart is altijd zichtbaar zodat je je daarop voor kunt bereiden door voldoende beschermingsfiches van de juiste soort te verzamelen of kaarten met de juiste symbolen er onder te leggen. De rest van de crisiskaarten kun je alleen omdraaien middels specifieke kaarten, dus je zult vaak om moeten gaan met nog onbekende crisissen.
Als je Daybreak wilt winnen, dan moet je er eerst voor zorgen dat je minder CO2 uitstoot dan de aarde kan opnemen. Als je daarna de gevolgen van de planeetdobbelsteen en de crisissen overleeft, heb je ervoor gezorgd dat de klimaatverandering om te keren is.
| Martha Voordat we Daybreak gingen spelen, wist ik eigenlijk alleen dat het een coöperatief spel was en dat de doos er leuk kleurrijk uitzag. Tijdens de uitleg viel alles nog niet helemaal op z'n plek, maar zodra we begonnen met spelen, bleek het best logisch allemaal. Je bent tijdens het spel best gefocust op je eigen bordje, omdat je daar het makkelijkst en het meest kunt doen om je uitstoot te verminderen. Toch hebben we best vaak kunnen en moeten samenwerken om te voorkomen dat iets helemaal mis zou gaan, waardoor ik wel het gevoel heb dat we samen aan het spelen waren. Het thema komt ook behoorlijk goed tevoorschijn, zelfs zonder de achtergrondinformatie die je kunt bekijken op je telefoon. De EU en VS hebben het relatief makkelijk om hun eigen uitstoot terug te dringen, maar moeten ook helpen in de rest van de wereld, anders gaat het mis. Hoe warmer het wordt, hoe meer de natuur het moeilijk krijgt en hoe meer problemen er ontstaan. Als je niet zorgt dat je je voorbereid hebt op mogelijke gebeurtenissen, kun je daar flink de mist mee ingaan. De keerzijde daarvan is dat er wel veel willekeur in het spel zit. De crisissen die je moet oplossen zijn deels onbekend, maar er zijn acties om deze te bekijken. Dit vond ik wel thematisch. Als je energie steekt in wat er aan het gebeuren is (de kaarten bekijken), kun je je beter voorbereiden en misschien ellende voorkomen. Je moet echter ook elke ronde met een dobbelsteen gooien voor elke temperatuurband die gevuld is. Dit bepaalt waar er iets gebeurt door de opwarming. Sommige opties zijn strikt slechter dan andere. En hoewel het wel thematisch is dat dat zo is, weet ik niet of ik het speltechnisch leuk vind. De moeilijkheidsgraad van het spel lijkt best wel beïnvloed te kunnen worden door hoe goed of slecht je daarbij gooit en daar heb je weinig invloed op. Tenslotte vraag ik me nog af hoe herspeelbaar het is met minder dan vier spelers. Ik heb het alleen met vier gespeeld, maar heb begrepen dat het spel voorschrijft welke facties je moet gebruiken in een spel met minder spelers. Ik vond het jammer toen ik dat hoorde, omdat ik veel met twee speel en het dan voor mij een pre is als je alle facties kunt gebruiken in verschillende samenstellingen. Kortom: dit spel werkt voor mij, met de kanttekening dat ik me afvraag of ik het op de lange termijn leuk zou blijven vinden. |
| Matthias Zoals ik al in de intro schreef, was ik eerst sceptisch over hoe speelbaar Daybreak was toen ik al het spelmateriaal zo uitgespreid op tafel zag liggen. De uitleg had deze zorgen al grotendeels weggenomen, maar tijdens het spelen was ik nog steeds aangenaam verrast door hoe eenvoudig het verloop van het spel is. Dat wil niet zeggen dat er geen uitdaging in het spel zit, want de eerste keer kregen we echt geen grip op de situatie en verloren we door een reeks dramatische crisissen. De tweede en derde keer konden we dankzij onze ervaring wel winnen, maar we voelden ons echter nooit helemaal veilig omdat je niet altijd precies weet welke crisis je voorgeschoteld krijgt. Desalniettemin gaan we de volgende keer zeker meer van de optionele uitdagingskaarten inzetten om het nog spannender en gevarieerder te maken. Het valt op hoe thematisch het spel elke keer voelt. De verschillende machten hebben echt een ander uitgangspunt en rol in het spel die goed uit de verf komt. Zo zijn er machten die eerst nog zelf een grote inhaalslag moeten maken, terwijl anderen al snel een beetje bij kunnen dragen aan de wereldwijde situatie. De kaarten bevatten daarnaast allemaal een QR code die verwijst naar informatie over hoe de techniek of situatie op de kaart in werkelijkheid is. Meestal komt het echter al duidelijk naar voren zonder dat je deze informatie leest. Desalniettemin vind ik deze QR code een leuke toevoeging, want zo kun je nog wat meer leren over deze heel reële dreiging. Er was vooraf één aspect waar ik bang voor was. Daybreak heeft namelijk een heel andere benadering van samenwerking dan in de meeste coöperatieve spellen. Omdat je jouw acties simultaan uitvoert en vooral bezig bent met jouw eigen situatie op te lossen, was ik er bang voor dat iedereen heel erg op zijn eigen 'eilandje' bezig zou zijn. Nu is dat in zekere mate ook zo, maar er werd verrassend vaak overlegd omtrent kaartenruil, samenwerken aan globale projecten of het voorkomen van crisissen. Het voelt wat dat betreft ook hier heel thematisch. Je moet zeker bij jezelf beginnen om dit probleem op te lossen, maar zonder een goede samenwerking zul je het probleem echt niet wereldwijd de baas worden. |
| Elvia Nadat ik de introductievideo van dit spel had gekeken, was ik een beetje onzeker of ik het echt leuk zou vinden. Ik hou namelijk meestal van veel conflict en frictie in spellen. Tijdens het spel werd ik positief verrast, want het was zeker spannend. De eerste keer was het nog heel erg wennen, want je hebt geen idee welke kaarten er zijn. Ten minste, als je net zo weinig over het klimaat weet als ik. Ik vond het echter meteen al zo leuk, dat ik het daarna direct solo heb gespeeld (en dat doe ik normaal nooit). Het was een hele leuke puzzel om jouw 'engine' goed werkend te krijgen. Het spel voelde ook heel thematisch. De startkaarten en fiches van de landen zijn zo gemaakt dat je ook echt het gevoel krijgt dat je acties uitvoert vanuit hun oogpunt. De Verenigde Staten heeft bijvoorbeeld heel veel autos, China gebruikt heel veel energie, etc. Nog een pluspunt is dat het spel heel makkelijk te leren was. De uitleg is heel kort, vooral als je eerst de introductievideo kijkt die ze zelf aanbevelen. Het grootste minpunt voor mij is dat het bord veel groter is dan nodig is. Het maakt voor het spel niet uit waar je de bomen en oceaan tokens neerlegt, dus dan zou ik liever hebben dat de bord gebruikt kan worden om de kaartenstapels erop te leggen. Door het huidige design van het bord vereist het spel best veel tafelruimte als je met vier mensen speelt. Maar, misschien komt er een uitbreiding aan waar het wel uitmaakt waar de bomen staan? Naast dat het spel goed speelt, vind ik het goed gedaan hoe de uitleg van de kaarten met de QR-code werkt. Je vindt daar een uitleg over het effect van de kaart in het spel, maar ook een beschrijving over wat het onderwerp van de kaart in het echt is/doet. De startkaarten van elk land geven ook aan wat dit specifieke land doet op het gebied van klimaatverandering. Deze informatie en de bijbehorende verwijzingen zorgen voor een hele kleine drempel om meer te leren over dit onderwerp en zorgt ervoor dat je nog meer merkt hoe thematisch het spel eigenlijk is. |
~ Matthias, Martha en Elvia